1
دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
2
کارشناسی ارشد مطالعات جوانان، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
10.22080/sod.2023.23517.1005
چکیده
تعاملات، شبکه های اجتماعی و اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان و اساتید یکی از مهم ترین ابعاد سرمایه اجتماعی دانشگاهی محسوب می شوند. این مطالعه در صدد بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران می باشد. جامعه آماری این مطالعه را کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 95-94 تشکیل داده است. روش پژوهش در این تحقیق پیمایشی بوده و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. حجم نمونه تحقیق358 نفر بوده که از طریق نمونه گیری گیری تصادفی ساده جمع آوری گردید. یافته های تحقیق نشان داده است که متغیر سرمایه اجتماعی به میزان 9/36 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین می کند. همچنین نتایج حاصل از مدل رگرسیونی نشان داد که متغیرهای شبکه اجتماعی غیر رسمی (45/0=β) و اعتماد اجتماعی (39/0=β) بر عملکرد تحصیلی (عملکرد آموزشی و پژوهشی ) تاثیر داشته است. ضریب تعیین تعدیل یافته نشان دهنده آن است که متغیرهای مستقل این بررسی یعنی شبکه اجتماعی غیر رسمی و اعتماد اجتماعی به میزان 384/0 درصد از واریانس متغیر وابسته تحقیق یعنی عملکرد تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تبیین می کند. براساس یافته ها می توان بیان کرد که افزایش سرمایة اجتماعی موجب توسعه عملکرد نظام آموزشی و پژوهشی خواهد شد.
رازقی, نادر, & کاظمی, مبینا. (1402). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران. نظم اجتماعی و توسعه, 1(1), 1-24. doi: 10.22080/sod.2023.23517.1005
MLA
نادر رازقی; مبینا کاظمی. "بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران". نظم اجتماعی و توسعه, 1, 1, 1402, 1-24. doi: 10.22080/sod.2023.23517.1005
HARVARD
رازقی, نادر, کاظمی, مبینا. (1402). 'بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران', نظم اجتماعی و توسعه, 1(1), pp. 1-24. doi: 10.22080/sod.2023.23517.1005
VANCOUVER
رازقی, نادر, کاظمی, مبینا. بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران. نظم اجتماعی و توسعه, 1402; 1(1): 1-24. doi: 10.22080/sod.2023.23517.1005